Turning the wheel…

…..when the blue water plays with the shore to tell something…..

Some ulajhta se some sulajhta!

Posted by Rewa Smriti on September 24, 2008

Actually Rachnaji asked me to read her post. I read her thoughts, what I understood and whatever I felt, I penned down. After reading my reply, she said it’s not related to her post at all! Anyway, I am quoting her post below.

जिस दिन महिलाए अपने अभिभावकों से ये तीन अधिकार ले लेगी उसदिन वो समानता की सही परिभाषा को समझगी ।

अगर महिलाए समानता की बात करे तो उन्हे अपने अभिभावकों से इन अधिकारों के विषय मे सबसे पहले बात करनी चाहिये
१ जब आपने हमे इस लायक बना दिया { पैरो पर खड़ा कर दिया } की हम धन कमा सकते हैं तो हमारे उस कमाये हुए धन पर आप अपना अधिकार समझे और हमे अधिकार दे की हम घर खर्च मे अपनी आय को खर्च कर सके । हम विवाहित हो या अविवाहित पर हमारी आय पर आप अधिकार बनता हैं । आप की हर जरुरत को पुरा करने के लिये हम इस धन को आप पर खर्च कर सके और आप अधिकार से हम से अपनी जरुरत पर इस धन को खर्च करे को कह सके।
२ आपकी अर्थी को कन्धा देने का अधिकार हमे भी हो । जब आप इस दुनिया से दूसरी दुनिया मे जाए तो भाई के साथ हम भी दाह संस्कार की हर रीत को पूरा करे । आप की आत्मा की शान्ति के लिये मुखाग्नि का अधिकार हमे भी हो ।
३ आप हमारा कन्या दान ना करे क्युकी दान किसी वस्तु का होता हैं और दान देने से वस्तु पर दान करने वाले का अधिकार ख़तम हो जाता हैं । आप अपना अधिकार हमेशा हम पर रखे ताकि हम हमेशा सुरक्षित रह सके।

जिस दिन महिलाए अपने अभिभावकों से ये तीन अधिकार ले लेगी उसदिन वो समानता की सही परिभाषा को समझगी । उसदिन समाज मे “पराया धन ” के टैग से वो मुक्त हो जाएगी । समानता का अर्थ यानी मुक्ति रुढिवादी सोच से क्योकि जेंडर ईक्वलिटी इस स्टेट ऑफ़ माइंड { GENDER EQUALITY IS STATE OF MIND }

Below is quoted my reply to her post.

मैं इस पोस्ट को बहुत ही ध्यान से पढ़ी, सारे कॉमेंट्स भी पढ़ी लेकिन मुझे इस बात का खेद है कि हमारे वरिष्ठजन सिर्फ़ अधिकार की बात करते हें जो मेरी नज़र में एक सार्थक पहल नही है. जहाँ भी देखो वहाँ सभी लोग सिर्फ़ अधिकार देने और लेने की बात करते हें. बस अधिकार पाने की लड़ाई में सब लगे पड़े हें, जबकि हम सब जानते हें कि अधिकार सिर्फ़ देने ओर लेने की कोई वस्तु मात्र नही है!

आजकल हम सब लोग इस धारा में बह रहे हें कि सबसे पहले अधिकार मिल जाए, चाहे वो अपनी ज़िम्मेदारी को समझे या नही समझे, उसका निर्वाह कर पाए या नही करे, लेकिन अधिकार उसके हाथों में होना चाहिए. खैर मेरी बातें आपलोगों को शायद हज़म ना हो लेकिन यहाँ मैं एक बात कहना चाहूँगी, हमारे माता पिता को सबसे पहले हमे इतना समझदार बनने का अवसर प्रदान करना चाहिए कि हम सही और ग़लत के फ़र्क को समझकर, खुद समझ पाएँ कि हम किस चीज़ के लिए कितना अधिकारी हें. मुझे ऐसा लगता है कि आज हर इंसान को इन चार बातों पर ध्यान देना अति आवश्यक है.

1 समझदारी – जानना (सही बातों को जानने और समझने की)
2 ईमानदारी – जाने हुए को मानना (जितना जानते हें उसके बारे में क्लियर होना और accept करना कि हम इतना ही जानते हें)
3 ज़िम्मेदारी – माने हुए बातों को पहचानना (और जो सही है, उन सही बातों को मानकर सही तरीके से उसकी पहचान करना)
4 भागीदारी – पहचाने हुए ज़िम्मेदारी को निभाना

हम जितने ज़िम्मेदार होकर अपनी भागीदारी निभाएँगे हमे उतना ही अधिकारी होने का सुख मिलेगा. इसलिए ज़िम्मेदारी के पहचान से ही अधिकार तय होता है, चाहे वो स्त्री हो या पुरुष.

No criticism, No baiting, No ulta pulta thinking. I hope you will understand my point if I elaborate it properly. Let me first say that these three rights are desirable, if not necessary. But again, are they sufficient for a woman to live happily? If not, can we make out what will be sufficient?

Well, I was discussing something with my brother and sister when I was in Delhi. Then suddenly I said to my brother Babloo that these days most of the people are talking about equality and rights. Then he made me to understand about समझदारी/ईमानदारी/ज़िम्मेदारी/भागीदारी very logically . Again I discussed same thing with one of my very close friend and he too explained it in very clear and practical way. I analysed my thoughts and I feel this way which I have written above in my comment.

Now coming to the main point. According to me (and I would like to invite your views on it), these rights may or may not help to make better lives of women. Let me ask whether these three rights are sufficient? Ok!… we have been given all three rights mentioned above then what will happen? Just think, if given the rights, will it solve the problems of women? kya ham kah sakte hein ki teeno adhikaron ko milne ke baad sabhi sukhi ho jayegi or khush rahenge? After all, what is the purpous of life?

Reading above post and some of comments, I feel that they are trying to escape from the ‘ज़िम्मेदारी’ (responsibility)! It’s true that most of the people always forget their own responsibilities towards their children, parents, siblings, society or nation these days! I tell you that one can’t talk about so called ‘अधिकार’ (rights) until unless you are not able to understand your responsibility or not willing to take responsibility! At last, I would like to say that you get involved you will get rights, it’s so simple!

Advertisements

36 Responses to “Some ulajhta se some sulajhta!”

  1. Nidhi said

    thse all rts r jst requirements of modernity.
    it is up to u if u wnt to protect ur rts u need to take responsbility.aise nai kahte आप की आत्मा की शान्ति के लिये मुखाग्नि का अधिकार हमे भी हो

  2. rachna said

    Dear Rewa
    As i told you over chat this is a survey where i need a direct answer to make another post
    Also there its self on my post if you see i have said the reply is good but not realted to the post

    as on responsiblity and adhikar let me ask you a simple question
    you are talking of responsibilty
    dont you thing taking care of parents is a womans responsibilty also but as per the society she is not allowed to if she is married { i am talking of the majority } so the woman does not have a right to take the responsiblity , and she should ask for this right first . many indian parents dont take their daughters money where as if their son earns the money they accept it willingly
    to cremate your parents after the die is again a responsiblity . In indian society people prefer to be creamated by a brahmin if they dont have son instead of by their daughter or son in law . so again to take up this responsiblity the woman should be given this right { no one gives the right , but there are sancations of the sociey which majority of people obey for the fear of being shunned by the society }
    as on the basis of kanyaadan , in sanatan dharm parents touch the feet of their fdaughter when they do kanyaa dan and then from that day ” the ownership ” is transferred . that is why “parayadhan ” . the reason why so many girls die in sasural for dowry is because they cant come back home

    there is a big gender bais in society and woman still are not treated at par in majority and for that first its important that woman have to be given the right to take up the responsiblity .
    all woman who want complete freedom and who want complete equality would really have to understand the basic where the inequlaity is
    regds

  3. Hi Rachnaji,

    I am happy that you are thinking above your own personal living and trying to make the lives of women more meaningful and worthy.

    Yes; you told me on chat but when? After I responded to you writing a comment on your post! No where you have mentioned in your post that this is a survey, then how would I know that? How do you think it’s not related to your post? Aur maine reply diya hai to kuch sochkar aur bina topic padhe to nahi hi diya hai. And, you please reread my comment properly, it’s 100% related to your post!

    rgds

  4. @Rachnaji,

    as on the basis of kanyaadan , in sanatan dharm parents touch the feet of their fdaughter when they do kanyaa dan and then from that day ” the ownership ” is transferred . that is why “parayadhan ” . the reason why so many girls die in sasural for dowry is because they cant come back home

    Let me take an example from your three points: say the third point- we donot have kanyadan from tomorrow. But marriages are still arranged for the sake of ensuring happiness in the life of woman through money, the pain in the married life will continue. Isn’t it? Then where is the solution? Sasural chodkar maike aa jana aap solution manti hein?

  5. Hi Rewa di,
    I just thought of reading your blog tonight and saw this article. Actually, I was a bit confused that how can you write such a blog but after reading more i came to know that the post was written by Rachnaji.I would like to comment something on this post with your permission.And i know I have the permission 😉

    I am totally agree with your point that even if these rights are given to women, it wont be able to change the plight of the women in our society.We need to do something fruitful rather than getting involved in these type of discussion.

  6. atul said

    I don know wat inequality ppl r talking abt.
    1. u r earning money, spent on ur own wish, who stops?
    2. u want to cremate, go ahead who stops?
    3. (आप हमारा कन्या दान ना करे क्युकी दान… ताकि हम हमेशा सुरक्षित रह सके।)’Kanya Daan’ just a name given by religious socity. U wanna stay wid ur parents after marriage just to be safe.. Seems selfish. ur talking about equality n rights n so on but u ve hidden purpose behind that. u ve to feel from ur inside that u r equal n individual n shud look for ur safty urself. Seems like u r scared of ur future husband, in laws n so u want that marriage shud not be called ‘kanya daan’. If the name gets changed to ‘purush daan’ will the situation be reversed? if u r scared of marriage n that’s why want to live wid ur parents better don marry. if u marry n in case u r not happy wid ur marriage, go back to ur parents or wherever but don say dat he beats me, in laws tortures me, better fight urself if things go wrong.

    In western countries children r independent. no boundation from parents or partner. husband or wife can not even ask about other’s salary. but wat happen.. they leave their home at age of 16, live wid boy friends marry at age of 40 or after and till 50 they do 3rd marriage.

  7. Rewa didi, i would like to discuss some facts about it with you and then i think it would be better to write anything here.

  8. bilkul sahi keha atul ji aapne.aajkal koi kisi ke kaam me taang nahi adata.aur main baat hoti hai ki aap self dependent bano.phir jo chaho ker sakte hain.apna paisa hoga aur dil se ichcha hogi to koi rok nahi sakta hai.
    kanyadaan to bas ab naam ka hi reh gaya hai.maa baap kanya daan kerate jarur hain, lekin iasa nahi ki beti ko bilkul paraya samajhate hain.arrye beti ko sasural me kabhi kuchh pareshaani hoti ya aise bhi shaadi ke baad kabhi kaise bhi problem hoti hai to maa baap koshish kerate hain ko problem solve ho jaaye.koi agar kisi cheez ko daan kerta hia to phir ye nahi chinta kerta ki falani vastu kis haalat me hogi.
    in fact maa baap ye ritual nibhate hain, lekin beti ko beti hi samajhate hain, daan me dene waali vastu nahi.

  9. atul said

    RACHNA said.. “as on the basis of kanyaadan , in sanatan dharm parents touch the feet of their fdaughter when they do kanyaa dan and then from that day ” the ownership ” is transferred . that is why “parayadhan ” . the reason why so many girls die in sasural for dowry is because they cant come back home”
    WRONG

    It was actually meant “the responsibility (of taking care of girl) is transferred from her parents to her husband”. People took it as ownership and started to use and torture the girl if not useful. Dahej was actually meant as gifts from parent to daughter as she is going to live wid her husband. but society started misusing this tredition.
    “n the reason why so many girls die in sasural for dowry is because they cant come back home” RATHER say because they can not live on their own and so they cant leave her husband.

    Now some bitter truth…
    mostly women are against of women.
    a woman set a woman on fire.
    a woman is most jealous about other woman’s success.
    what society u blame, women have the major influence on the society.
    parent gives more value to son rather then daughter. it effects the education of the girl and her mother is involved in this.
    women are more aggresive to hurt, to shout, to beat when given extream liberty with high powers.(its a research done on women world wide and the reason behid this nature is because they want to overcome the feeling of being physically less powerful then man).
    Women just talk about rights, freedom, individuality and bla bla.. they don feel it inside, they don act accordingly. better start acting(stop complaining and act urself accordingly).

  10. Vishal said

    Rachna,

    Today, both the terms “women’s rights” and “gender equality” are used. What do the terms mean and what is the difference between them?

    When u say they should be equal what do you mean? The concept of family and everything is shattered by irresponsible people of the society.The main problem is that the definition of equality used the very narrow way.

  11. rachna said

    “gender equality” as provided by the constitution of india
    “woman’ right ” the process to become human rather than woman , which in simple terms mean to be able to decide what is good or bad for our own self after we are adults . where as in majority of indian woman the right to decide is still with “man”

    The concept of family and everything is shattered by irresponsible people of the society
    a family system where woman is merely treated a bonded labour { still in majority of indian homes } to breed children and be responsible for their up keep is slowly disintregrating and will be faster in coming years as woman get more education and become aware that first and formost they are ” human ” and then “woamn”

  12. Vishal said

    “gender equality” as provided by the constitution of india”

    Show me the single law in favor of men in family issue, there is not a single law supporting men in india.

  13. Vishal said

    ३ आप हमारा कन्या दान ना करे क्युकी दान किसी वस्तु का होता हैं और दान देने से वस्तु पर दान करने वाले का अधिकार ख़तम हो जाता हैं । आप अपना अधिकार हमेशा हम पर रखे ताकि हम हमेशा सुरक्षित रह सके।

    It is a religious custom. It is a matter of faith and belief, if you feel comfortable follow it, if not then leave it.It is up to you.
    Have you read the Constitution of India?
    The right to freedom of religion is a fundamental right guaranteed under Article 25 of the Constitution of India.

  14. Nidhi said

    after marriage kaun kiske ghar rahne jate hain????? why men r nt allwed to liv in gal’s home aft marriage?if its a matter of equality den how u will modify it??????

  15. Amit said

    These three points can be found on many feminists lists. You need to revise your vision. Don’t be afraid to revise it.

  16. अतुल, और विशाल आप दोनों ने सही कमेन्ट किया है। कन्यादान एक धार्मिक क्रिया है। इसके कर देने से मात्र से बेटी का बाप पर या बाप का बेटी पर हक क्यों खत्म हो जाएगा। यह दान की प्रक्रिया तो एक तरह से महान कार्य है । बाप बेटे का कभी दान नहीं करता इसका मतलब तो ये हुआ कि वह तो उस पर कभी हक समझता ही नहीं । यह बात अपने आप में क्या महत्वपूर्ण नहीं है। दान हम उसका करते है जिस पर हम हक समझते हैं। बाकी अन्य दोनों बातें खास नहीं है।
    मैं आप लोगों को अब बताता हूं समानता कब महसूस होगी।
    पहले एक छोटी सी कहानी
    एक आदमी का बेटा अपने घर से भाग गया। दस साल बाद वह अपने गांव लौटा। बाप बड़ा खुश हुआ । खुशी का ठिकाना नहीं । बाप ने सारे गांववालों को भोज दिया।
    कहानी खत्म
    अब हम यहां लड़के के जगह लड़की को रखकर सोचे। लड़की कभी लौटने का सोच नहीं सकती। लड़की जब घर से किसी के साथ भागती है तो वह अपनी डोली और अर्थी दोनों साथ लेकर निकलती है। ठीक है मान लो लउकी ने गलती की । अगर उसे अपनी गलती का एहसास होता है वह लौटना चाहती हो पर वह नहीं लौट सकती । हमारा समाज ही ऐसा है वह एक मौका देना नहीं जानता। मुझे लगता है कि घर से भागी लड़की जिस दिन अपने गांव लौट के आयेगी और उसका बाप पूरे गांव को भोज देगा। उस दिन समानता हो जायेगी। पर यह वह दिन बहुत दूर है। पर उतना दूर भी नहीं।

  17. @Alok

    Aisa lagta hai aapne example bahut sochkar diya hai! Khair, ye baat baad mein aati hai ki ladki wapas loutkar aayegi aur pita pure samaz ko bhoj denge. Sabse pahle, prashn ye uthta hai ki ladki ya ladka bhage kyun? Iska saaf matlab ye hai ki parents aur bachchon ke relationship mein trust nahi hai, aur aapas mein understanding ki kami hai! Agar relationship sahi hoga to ghar chodkar bhagne ki noubat hi nahi aayegi!

    rgds.

  18. Nidhi said

    ‘the reason why so many girls die in sasural for dowry is because they cant come back home’

    @rachna
    do u think marriage is a charitable thing?wy women go bak to her parent’s hme leaving her husband?she has rights to half of everything.it is tim dat woman tak a stnd against abuse nd give back as much as she receives frm her husbnd.

  19. Alok Pandey said

    रेवा
    क्यों भागे या क्यों नहीं भागे प्रश्न यह भी नहीं है। प्रश्न यह है कि एक लौट कर आ सकता है एक नहीं। बहुत सारी प्रेम के चक्कर में पड़कर लड़के संग भागती ही है। और वैसे भी लड़के भी प्रेम में लड़की को भगा ले जाते हैं । भागना और भगाना की बात न करो । बात करों लौट कर आने पर लड़के को समाज स्वीकृत कर लेता है और लड़की कुलंक्षणा हो जाती है। जिस दिन लड़की लौट कर आने पर समाज उसे तरह स्वीकार करेगा या फिर इस चीज को तनिक भी गंभीरता से नहीं लेगा। समानता हो जाएगी।

  20. Rupali Misra said

    its a difrnt set of questions here. Rachna ji thinks if her three demands are accepted woman will become in good status at once.
    Is she able to identify real problems. I guess not.
    and more than that she is demanding from men
    if men are real criminals behind bad contition of women why they will accept
    maagne se bhi kabhi koi cheej mili hai?
    mere khyal se ye demand jaisi cheejen bekar hi hoti hain
    aapko lagta hai ki ye liya jana chahiye aap aage badhiye aur kijiye
    people may or may not accept but once you start it may become tradition.

  21. जिस दिन लड़की लौट कर आने पर समाज उसे तरह स्वीकार करेगा या फिर इस चीज को तनिक भी गंभीरता से नहीं लेगा। समानता हो जाएगी।

    @Alok,

    समानता क्या बाज़ार में मिलती है? अगर मिलती है तो बताइए किस बाज़ार में मिलती है?
    और अगर नही मिलती है तो ये बताइए कैसे आएगी? समाज़ कब स्वीकारेगा?

  22. Alok Pandey said

    mai bhagne ki wajah ki gahrayi mein nahi gaya hun
    lekin ye kahna chaha hai ki ek hi karan ke liye jub dono ke sath saman vyahar hoga
    then

    samanta samaj ke bajar me milega aur ise kharidane ke liye paise nahi himmat chahiye
    jo aap jaisi ladkiyon ke madhayam se mil sakta hai
    main to ye kah raha hun ki jo above mention three authority rachna ne likha tha uski jagah kuchh is tarah ka mahaul bane

  23. rachna said

    Rupali Misra
    जिस दिन महिलाए अपने अभिभावकों से ये तीन अधिकार ले लेगी उसदिन वो समानता की सही परिभाषा को समझगी ।
    and more than that she is demanding from men
    अभिभावकों means parents
    aapko lagta hai ki ye liya jana chahiye aap aage badhiye aur kijiye
    for this you need to go to a shamshaan ghat and see how woman are not allowed to even place a log of wood on their parents body . to fight for everything even for the cremation ?? why

    Rachna ji thinks if her three demands are accepted woman will become in good status at once

    where have i said that i hv just said to understand the definition of equality we need these so that the tag “parayadhan ” is over

  24. rachna said

    aalok
    the basis of equality is EXACTLY what you are saying that there has to be same right or wrong for both genders ie if a woman is punished for a crime so should the man be dont let any of them go scot free or give liberty to both
    this is the second step according to me for the first step is to make equality transparent and that will happen when the age old traditions are broken . the age old tradition of “teaching and conditioning ” larger strata of woman to accept that certain things are to be done only by man .
    simply ask any parent their wish they would prefer to be cremated by either a male memeber like father , son , brother , nephew etc or even a brahmin in case there is no male member but they will not want their daughter to do the cremation why ??? because she is “paraya dhan ”
    this disparity needs to be challanged and finsished
    i can recall jsut vinoba bhave who wrote in his will that his adopted daughter should do the cremation and he wrote it so that no one stops her from doing it .

  25. mamta said

    I havent gone through complete discussion…but just one thing to say…..
    These days people dont have time to check the equility measure…are bhai its a simple thing dil hi to karo nahi to nahi karo….aur jaha tak kanya daan ki baat hi to aaj kal no one stays with thr parent…so kanya ko daan karo ya na karo sab barabar…..n taking the responsibility…sorry dear…i m not a non living stuff tht someone will take my responsibility…i m sufficient enough to take my resposibility….

    The only fact is just respect ur n ur husabnd or anyone parents equily…..

    baki sab bakwas hi….apne apko khush rakho aur dusro ko bhi…

    aur ha ye topic discussion karne layak nahi hi…..

    koi apko kisi chiz ka adhikar nahi deta…its u who will take it or refuse it…n just ur wishes…

  26. @Alok,

    मैं भागने की वजह नही पूछ रही हूँ. लेकिन आपको संबंध के गहराई में जाना ही पड़ेगा. क्यूंकि हवा में बात करने से आपको सल्यूशन नही मिलने वाला है.

    आप चाहते क्या हो?

    लड़की या लड़का घर से भागे और लौटकर आए फिर उसे स्वीकारे? या लड़की या लड़का घर से भागे ही नही?

    1. If you want लड़की या लड़का घर से भागे और लौटकर आए फिर उसे स्वीकारे – इसके लिए solution ढूँढा जाए?

    2. If you want लड़की या लड़का घर से भागे ही नही – इसके लिए solution ढूँढा जाए?

    What is real equality according to you?

  27. Roushan said

    रचना जी दो बाते हैं, हम किस तरह सुधार चाहते हैं इस मसले को ले कर.
    *पहली बात कि हम संरचना वही रहने दे और स्तरों में फेर बदल करें. अर्थात समाज का ढांचा वही रहे और हम हर स्तर पर महिला के लिए भी स्थान बनायें
    *दूसरा संरचना को ही नाकारा जाय क्योंकि वर्तमान संरचना तार्किक ही नही है. और जब तक संरचना बनी रहती है वह जकड़न को भी बनाये रखती है. उन बन्धनों को बनाये रखने का पूरा प्रत्न करती है.

    मै मानता हूँ कि आपके तीन अधिकार संरचना में आमूलचूल फेरबदल की इच्छा रखते हैं पर रूपरेखा तो वही है?
    एक लड़की के पराया धन होने के पीछे सिर्फ़ कन्यादान की ही बात नही होती है. परायापन आता है एक दूसरे परिवार में जा कर रहने से. इसमे परिवर्तन की इच्छा करने के लिए क्या हो सकता है? लड़का जा के लड़की के माँ बाप के साथ रहे? क्योंकि ध्यान से देखियेगा तो आपके द्वारा उठाये गए तीनों विन्दु इसी बात पर आधारित हैं की कौन कहाँ रहेगा. जो साथ रहता है वो देखभाल करता है वही सेवा करता है और वही मुखाग्नि देता है. जिसे साथ नही रहना होता है उसका ही दान होता है.

  28. Roushan said

    तो स्थिति पलट जाए? पर क्या वह समाधान होगा ?
    कुछ कह पाना आसान नही है. अब वह देखे जहाँ यह बहस शुरू हुयी थी.
    *जिम्मेदारी
    *संबंध
    आदि को लेकर शायद हम बच्चो को ही पहल करनी होगी.
    बेटियों को देखना होगा कि वह कहाँ तक और कितना जुड़ सकती हैं अपने माँ बाप से और पतियों को देखना होगा कि वह अपनी पत्नियों को उनकी इच्छा पूरी करने में सहायता कर सकें.
    बेटों को, अब जबकि यह साफ़ हो गया है कि पैतृक संपत्ति में बेटियों का भी हिस्सा है, अपनी जिम्मेदारी बहनों के साथ साझा करने में दिक्कत नही आनी चाहिए. उन्हें यह ध्यान रखना होगा कि वह जितना अपनी बहनों से अपेक्षा करें उतना ही अपनी पत्नियों को करने में सहायता दे.
    इस तरह कि सोच किसी मांग की मुहताज नही है. हमारे कर्तव्य हमारे अधिकार एक साथ आते हैं और उन्हें संपन्न करने के लिए थोडी इच्छा शक्ति और साहस की जरुरत पड़ती है. दुनिया आज नही तो कल पीछे आयेगी ही!

  29. rachna said

    *पहली बात कि हम संरचना वही रहने दे और स्तरों में फेर बदल करें. अर्थात समाज का ढांचा वही रहे और हम हर स्तर पर महिला के लिए भी स्थान बनायें
    very true make gender equality in all respects , give your daughter the same circumstances that you give your son
    बेटियों को देखना होगा कि वह कहाँ तक और कितना जुड़ सकती हैं अपने माँ बाप से और पतियों को देखना होगा कि वह अपनी पत्नियों को उनकी इच्छा पूरी करने में सहायता कर सकें.
    some times some parents only have daughters and then the daughters are not allowed to take care of feeble parents many times physically and also financialy and its not because the in laws or husbands are against it , its because of the mind set of parents who feel that daughter is a “paraaya dhan ” so lets not accept any thing from her
    and this happens because of the conditioning that society gives .
    आपके द्वारा उठाये गए तीनों विन्दु इसी बात पर आधारित हैं की कौन कहाँ रहेगा.
    absolutely not my points are about transparency in rights and its immaterial where you live and why should it be in any case a taboo
    that girls parents cant live with their maaried daughter
    AND i am repeating again the 33 basics that i am saying are not in terms of any happiness or well being of woman or that they are going to make the life of woman simpler
    NO i am talking where in familly the gender bais should be removed , why donate {daan} such customs are only creating divide between genders

    दुनिया आज नही तो कल पीछे आयेगी ही!
    so let us make a move why wait for others why not bring transpaprency in equality

  30. i can recall jsut vinoba bhave who wrote in his will that his adopted daughter should do the cremation and he wrote it so that no one stops her from doing it .

    @Rachnaji,

    This was the will of Vinoba bhave. This adhikar can not be asked but this should be the kartvya of the daughter to cremate her parents if she is emotionally strong enough. If you ask me I won’t be able to do this because just thought of saying parents dead I may get mad.

    Anyway, what you are asking adhikar from your parents is not comparable with Vinoba Bhave’s will. It is something like that you are telling your parents write the will for you for his cremation. And this can never ever be possible for a daughter to tell her father to write a will about her adhikar of cremation.

  31. AND i am repeating again the 3 basics that i am saying are not in terms of any happiness or well being of woman or that they are going to make the life of woman simpler

    @Rachna,

    If you or society doesn’t think about happiness and well being of women then why all this equality movement for customs? Also why you are writing that you don’t want happiness and well being of women? Why do you want equality then? It seems you are not clear with your thoughts that why do you really want equlity! You are very much confused. Rachnaji I think we need compatibility.

  32. and more than that she is demanding from men
    if men are real criminals behind bad contition of women why they will accept
    maagne se bhi kabhi koi cheej mili hai?
    mere khyal se ye demand jaisi cheejen bekar hi hoti hain

    @Rupali,

    Exactly! Well said and quite true. I think we have freedom and if you have freedom, you don’t need to seek permission at all. And we need not to demand equality from men or anybody. As long as it’s given, it’s not equality at all! Thanks for your comment.

  33. मैं प्रारंभ से इस बहस को पढ़ रहा हूँ। इस का समापन संभव भी नहीं है। वास्तव में हमारी सोच भावनात्मक अधिक है। परिवार जिस तरह का मनुष्य के प्रादुर्भाव के काल में था, तब से लेकर आज तक परिवार ने अनेक रूप बदले हैं। परिवार का विकास मानव समाज के विकास के साथ साथ चला है। मानव ने जीवन के लिए आवश्यक वस्तुओं के उत्पादन के साधनों विकास किया है। जैसे जैसे उत्पादन के साधन बदले हैं उन साधनों ने मनुष्य समाज को बदला है। उन्हीं के अनुरूप परिवार का ढाँचा भी बदला है। उत्पादन के साधनों का विकास अभी भी जारी है। वह मानव समाज को लगातार बदल रहा है।
    उत्पादन साधनों के किसी भी ढाँचे में स्त्री और पुरुष की एक विशिष्ठ भूमिका रही है और उसी के अनुरूप उन के अधिकार और कर्तव्य रहे हैं।
    आज वह युग आ चुका है जब स्त्री को समान अधिकार प्राप्त हों। लेकिन वे वहाँ ही प्राप्त हो पा रहे हैं जहाँ उत्पादन के साधनों का आधुनिक ढाँचा खड़ा हो चुका है। बारत में वह अभी बहुत कम केवल महानगरों तक है। हम जब चर्चा करते हैं तो हमारे सामने महानगर और बड़े नगर और वहाँ का मध्यवर्ग उस के दायरे में होता है। जो भारत की जनसंख्या का बहुत छोटा हिस्सा है। एक बड़ा हिस्सा आज भी पुराने उत्पादन साधनों के साथ पुराना जीवन जी रहा है। वहाँ स्त्री-पुरुष संबंध बदलना संभव नहीं है। उन के बदले जाने के पहले वहाँ उत्पादन के साधनों का विकास जरूरी है। उत्पादन संबंधों का बदला जाना जरूरी है।
    जैसे जैसे उत्पादन संबंध बदलेंगे वैसे वैसे स्त्री-पुरुष संबंध भी बदलेंगे। समानता भी आएगी।
    इस तरह हम देखते हैं कि स्त्री-पुरुष समानता का प्रश्न सीधे सीधे आर्थिक विकास और समाज विकास के साथ नाभिनालबद्ध है। हम जब इन सवालों पर उस से इतर बात करते हैं तो बात का अंत होना या किसी निष्कर्ष पर पहुंचना संभव नहीं हो पाता है।
    आप की इस बहस में यही बात मुख्य रूप से निकल कर आयी है कि स्त्री को स्वावलंबी होना चाहिए। उस का परिवार में समान स्थान स्वयमेव ही स्थापित हो जाएगा। यह कुल मिला कर उत्पादन संबंधों में परिवर्तन के कारण ही संभव हो पा रहा है।

    इस कारण से हम यदि स्त्री-पुरुष संबंधों के बारे में परिवार, समाज और उत्पादन संबंधों के विकास के प्रश्नों से अलग सोचते हैं तो किसी नतीजे पर पहुँचना असंभव है।

  34. Alok Pandey said

    rewa ji main dwiediji ki baat kahna chahta tha.

  35. Nidhi said

    @rachna
    it comes b4 ur 3rts.
    1st of al bring d Very basic universal equality amongst al human beings.sab bachchon key lie ek jaisa schools banao.provide equal education.can u?

  36. Tarun said

    बड़ी लंबी बहस चली है लेकिन ये झगड़ा तब है जब किसी के लड़का लड़की दोनों हों, मैं ऐसे कई लोगों को जानता हूँ जिनकी दोनों ही लड़कियाँ है और उनको वो सारे अधिकार मिले हैं जो लड़कों को होने चाहिये थे।

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: